Mattel, waarschijnlijk ’s werelds meest bekende maker van speelgoed, heeft de
wind flink tegen. Gisteren moest het een verlies van bijna 47 miljoen dollar
melden.

Dat is wel even ander nieuws dan de winst van 12 miljoen dollar, die
het bedrijf een jaar eerder nog in de boeken kon schrijven.

De redenen, volgens de Wall Street Journal: eens grote merken die hun glans
verloren hebben, een zwakkere economie en hoger dan verwachte kosten.

Zo moest Mattel afgelopen jaar veel soorten speelgoed terughalen vanwege
productiefouten in Chinese fabrieken. Er zou teveel lood zitten in bepaalde
verfsoorten.

Fisher-Price heeft ronduit afgedaan. De verkopen van Elmo, Dora de
Explorer en Sesamstraat-poppen kelderden met maar liefst 49 procent.

Het argument dat de slechte economie ook een belangrijke oorzaak is, gaat
misschien enigszins mank daar Hasbro, een grote concurrent van Mattel, juist
een winst van 37,5 miljoen dollar kon noteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl